NUFF

ex

Snap Shots

Get Free Shots from Snap.com

Monday, November 23, 2009

DEFINITION superstition / DEFINASI KHURAFAT

"Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang"

....Ingat! Sesungguhnya dalam jasad (manusia) ada segumpal darah.Jika ia baik, baiklah jasad seluruhnya. Jika ia rosak, maka rosaklah jasad seluruhnya. Ingat! Itulah hati...


DEFINASI KHURAFAT
  • The word myth is derived from Arabic: kharafa-yakhrifu-kharfan-khurafatan.
  • From the view of language Inggerisnya refers to "superstition".
  • In Latinnya which means something is quoted, or hoax, myth and tahayul, or a case that does not make sense, or a lie, but interesting.
===============================
  • Reference to the technical term is focused on understanding the following: --

1. Iktikad holding or not backed to the basic reality and not based on religious basis, such acts or expressions or even number of specific disangkakan can bring happiness or disastrous.

2. All trust, confidence or events that are not sourced from religious teachings, but believed that it has a policy of religion.

3. Tales, stories, legends, stories, asumi, trust or confidence that is not true. It is a falsehood iktikad, where the opponent is iktikad the truth (al-Haq).

4. Each lesson is clearly contrary to the teachings of the Quran and the Sunnah of Muhammad

5. All things created by human eyes open without thinking through the basic sense of sharia, or healthy, then believed to have profited as can reject or demolition.



  • Based on various definitions of technical recorded above, the characteristics and scope of the term myth may be concluded as covering the following aspects: --

1. The existence of elements of trust and iktikad believed.
2. It is clearly not come from religious sources of Islamic teachings, and also contrary to the logic of reason and reality, and because it is something wrong that does not contain elements of truth directly.
3. It is believed to bring happiness as can be / or benefits disastrous / demolition.


BERTAPAKNYA AMALAN KHURAFAT DI RANTAU INI

Lembaran sejarah telah memcatatkan bahawa manusia yang menghuni rantau ini memulakan keagamaan mereka dengan menganut fahaman dinamisme-animisme.

DINAMISME

  • Fahaman dinamisme ialah suatu kepercayaan yang menyakini adanya tenaga atau kuasa ghaib yang tidak berperibadi pada tumbuh-tumbuhan, benda-benda, haiwan ataupun manusia sendiri.


  • Ia berupa prestasi luar biasa yang dimiliki. Maka itu, lelaki yang sangat berani, kayu yang paling kuat, pokok yang lebih banyak buahnya dipercayai mempunyai kuasa yang lebih banyak daripada lainnya.
  • ANIMISME

  • Adapun fahaman animisme pula merupakan kepercayaan akan adanya jiwa dan roh yang dapat mempengaruhi kehidupan alam manusia.

  • Biasanya animisme akan menimbulkan sesuatu praktis seperti pemujaan dan perhambaan diri kepada sesuatu kuasa ghaib yang berperibadi, dengan mengharapkan perlindungan atau pertolongan bagi mendapatkan sesuatu.

  • Pertolongan makhluk halus adalah sebenarnya daripada makhluk jin.

    PENGARUH HINDUISME-BUDDHISM

  • Seterusnya rantau ini dipengaruhi ajaran Hinduisme-Buddhisme.

  • Hinduisme-Buddhisme itu sebenarnya sudah mempunyai unsur-unsurdinamisme-animisme yang tersendiri dan keadaan ini menyebabkan dinamisme-animisme tidak tergugat dan terus berkembang

    KEDATANGAN ISLAM

  • Sekalipun agama Islam merupakan agama yang cukup ketat dan cukup tegas unsur tauhidnya, namun cara dan pendekatan pendakwahan dalam proses penyebarannya di rantau kita ini adalah berlansung dalam bentuk yang penuh toleransi dengan sikap tidak mengubah, tetapi menyesuaikan :
  • Dari itu, upacara persembahan dan pemujaan yang diwarisi daripada fahaman animisme dan Hindu-Buddha tidak terus dihapuskan tetapi diubahsuai. Maka adat-adat persembahan dan jamuan kepada roh-roh diubah kepada kenduri tahlil yang dimakan bersama. Adat membakar kemenyan dan bacaan mentera kepada roh-roh selepas mati diubah kepada upacara tahlil dan doa dengan nada yang panjang dan sedih.


  • Dengan pendekatan dakwah bergini ramai sekali golongan manusia memeluk agama Islam tanpa perlu berlakunya pertumpahan darah.

  • Nanum amalan-amalan keIslaman menjadi bercampur-aduk dengan kepercayaan amalan-amalan yang diwarisi dari nenek moyang kita.

  • Amalan menyeru, memohon dan memuja makhluk ghaib ( dinamisme-animisme ) masih dihayati dan dipraktik, sekalipun sudah memeluk Islam

  • Perlu ditegaskan bahawa satu sikap yang amat terlarang menurut hukum Islam ialah sikap meminta-minta pelbagai jenis hajat daripada makhluk jin.
  • Dalam kontex ini Allah berfirman yang bermaksud :

    "Dan bahawa sesungguhnya adalah ( amat salah perbuatan ) beberapa orang daripada manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat."( Al-Jin 72:6 )



  • Sekalipun yang diseru itu datangnya daripada golongan jin Islam yang sahih, ini dilihat sebagai bermasalah dari segi pandangan Islam yang murni. Dan tentulah akan lebih-lebih dilarang apabila jin yang berkaitan datangnya daripada golongan jin yang kafir.

    Pengekalan tradisi campur-aduk seumpama inilah yang menjadikan ajaran Islam yang dihayati dan diamalkan oleh sebahagian umat Islam di seluruh dunia, termasuk di negara kita, menjadi tercemar dan tidak murni.


  • BENTUK-BENTUK KHURAFAT /Forms of myth

    Myth appears in the shapes of various either in the form below:
    # Certain acts
    # Specific expression
    # The story or a particular story
    # Number of specific
    # Concepts, principles or a particular sect

    Pembahasan the form of superstition is too broad. Therefore we focus on the scope Pembahasan use talisman, amulet, wafaq, mentera mentera foreign-and one-of-use mysticism, especially in the martial arts. This discussion is important as these practices are still widespread among Muslims today.


    Amulet, Tangkal and Wafaq/Azimat, Tangkal dan Wafaq

    # Amulet, is any things that can be trusted to resist the threat or disaster to avoid the self, family and property.
    # Amulet is believed to have supernatural strength and is believed to have khadamnya from supernatural creatures.

    # Tangkal, is a form of amulet to wear as a bracelet hand made from yarn, necklace, made of wood or branches to be placed in certain places to protect the purpose of harassment of the devil as incense wrapped in cloth and placed in a corner home.

    # Wafaq, the amulet in the form of writings in the form of letters, figures, diagrams or pictures that are written on paper or copper plate. It was written in a language not understood and sometimes mix with the verses the Qur'an.

    @

  • Azimat, merupakan sebarang benda-benda yang dipercayai dapat menahan daripada ancaman atau dapat mencegah terjadinya musibah ke atas diri, keluarga dan harta benda.
  • Azimat juga diyakini mempunyai kekuatan ghaib dan dipercayai ada khadamnya dari makhluk-makhluk ghaib.

  • Tangkal, merupakan salah satu bentuk azimat untuk dipakai seperti gelang tangan yang diperbuat dari benang, kalung yang diperbuat dari dahan-dahan kayu atau untuk diletakkan di tempat-tempat tertentu dengan maksud melindung dari gangguan syaitan seperti kemenyan yang dibalut dengan kain dan diletak di penjuru rumah.

  • Wafaq, adalah azimat dalam bentuk tulisan-tulisan berupa huruf, angka, rajah atau gambar yang ditulis atas kertas atau kepingan tembaga. Ia ditulis dalam bahasa yang tidak difahami dan kadangkala bercampur-aduk dengan ayat-ayat Al-Quran.
  • No comments:

    Post a Comment

    QuranTour Interactive Audio Recitations

    Nuff

    ex

    recent

    My Blog List