NUFF

ex

Snap Shots

Get Free Shots from Snap.com

Tuesday, November 16, 2010

WORSHIP THE VICTIMS

WORSHIP THE VICTIMS

Worship is a sacrifice of worship highly encouraged in Islam, particularly for those afford it financially. Worship victims have been sanctioned by Allah in the In the AH.

Word of God S.W.T:
"We (Allah) has give you (O Muhammad) much good. Then * You pray to your Lord and sacrifice (korbanmu). " (Surah Al-Kautsar Paragraph 1-2). * Prayer is meant in the verse prayers for the feast of sacrifice (AidilAdha).

Law

The rule is EXCELLENT muakkad (claimed).
As for those who vow, compulsory jurisdiction. For those Disapproved afford to leave
this practice. Obligatory for the Prophet based on the hadith:
"Written on my
perform religious sacrifices, but it
circumcision is a practice for you. "
(Narrated by Imam Tirmizi)


The purpose of offering: -

Slaughtering livestock consisted of camels, cattle, goats and kibas a grown-up at the feast * victims (Aidil Adha) is in the 10-Hijjah after praying to slip The last day of the sun Tasyrik 13 Zulhijjah in order to get closer to God.

 Age animals can be sacrificed: -
  • Camels 5 yrs and above - 7 parts.
  • Cow, buffalo 2 years and above - 7
    section.
  • Goats 2 yrs on-1 portion.
  • Sheep, kibas 1 ½ yr-1 division.
  • * Prohibited by animal sacrifice
  • defective, diseased, broken and its members
  • too thin.

Circumcision, circumcision when slaughtering animals victims: -

1. Reading Bismalah
2. Blessings on the Prophet
3. Facing direction
4. Takbir
5. I pray that acceptable worship
sacrifice.

Note:


a) Meat diniat victims vow by who made a vow, to be in remit them.
b) 1 / 3 of the meat may be recommended eaten by those who make sacrifices and the remainder donated to the poor poor, can also be donated to the
the rich by the sect Syafie ..
Those who perform religious sacrifices desirable witnessed the slaughter of animal sacrifice as saying He meant:
"O Fatimah! Stand on the side of victims you and the bear, surely drop The first blood was pardoned for mu for the sins of the past. "(Reported by Bazzar and Ibn Hibban).

  • Watching his own execution victims not included in the conditions of worship victims.Imam Khatib in his 
  • Syarbini UIN Al-Muhtaj state, is desirable for those who perform sacrifices to slaughter their own animal sacrifice that, if not able circumcised for them to see slaughter.

AQIQAH

Maksudnya ialah menyembelih kambing atau binatang ternakan seperti biri-biri, kibas untuk anak yang baru lahir khususnya pada hari yang ketujuh kelahirannya atau selewat-lewatnya sebelum baligh. Hukumnya sunat muakkad.

Antara dalilnya ialah Hadis Rasulullahs.a.w.:
Dari Samirah, katanya Rasulullah s.a.w.telah bersabda: Setiap anak itu digadaikan dengan aqiqahnya. Disembelih untuknya pada hari ketujuhnya, diberi nama dan dicukur kepalanya. (HR Ashabus Sunan)

Syarat-syarat Aqiqah
a) Dari sudut umur binatang Aqiqah & korban sama sahaja.
b) Sembelihan aqiqah dipotong mengikut sendinya dengan tidak memecahkan tulang sesuai dengan tujuan aqiqah itu sebagai “Fida’” (mempertalikan ikatan diri anak dengan Allah swt).
c) Sunat dimasak dan diagih atau dijamu fakir dan miskin, ahli keluarga, jiran tetangga dan saudara mara. Berbeza dengan daging korban, sunat diagihkan daging yang belum dimasak.
d) Anak lelaki disunatkan aqiqah dengan dua ekor kambing dan seekor untuk anak perempuan kerana mengikut sunnah Rasulullah. ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha katanya:
Maksudnya: "Afdhal bagi anak lelaki dua ekor kambing yang sama keadaannya dan bagi anak perempuan seekor kambing. Dipotong anggota-anggota (binatang) dan jangan dipecah-pecah tulangnya." (Hadis riwayat al-Hakim)

Bila tempoh aqiqah?
Disunatkan melakukan aqiqah pada hari ketujuh kelahiran anak, sebagaimana yang terkandung di dalam hadis riwayat al-Baihaqi dari Aisyah.
Berikut ini adalah beberapa pendapat ulamak mengenainya:
Kata Imam al-Rafi’i dan selainnya, aqiqah tidak luput (kesunnahannya) sebab habis tempoh tujuh hari.
Al-Mawardi pula berkata, bahawa aqiqah selepas hari ketujuh dianggap sebagai qadhak.
Al-Syairazi berkata di dalam al-Muhazzab, jika melakukan aqiqah selepas hari ketujuh atau sebelumnya, iaitu selepas kelahiran anak, maka itu sudah memadai (dibolehkan). Dan tidak boleh melakukan aqiqah sebelum kelahiran anak.
Imam al-Nawawi berkata, tidak luput kesunahan aqiqah dengan melewatkannya melebihi tujuh hari, tetapi disunatkan tidak melewatkannya sehingga anak itu mencecah usia baligh.

SUSUNAN :
Pusat Pembimbing Komuniti Nadwah
( QUDWAH )
Badan Nadwah Islamiah Pahang
KORBAN & AQIQAH
PANDUAN DAN HUKUM

"Dan bagi tiap-tiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan (korban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternak yang telah direzekikan Allah kepada mereka" ( surah Al-Hajj ayat 34)

    1 comment:

    1. terima kasih krn berkongsi info. Salam AidilAdha utk semua :)

      ReplyDelete

    QuranTour Interactive Audio Recitations

    Nuff

    ex

    recent

    My Blog List